joi, 12 iulie 2007

Moldovenii plătesc pentru benzină cu circa 1/3 mai mult decât americanii

Pe fundalul unei crize petroliere mondiale

Moldovenii plătesc pentru benzină cu circa o treime mai mult decît americanii

Experţii occidentali trag alarma, afirmînd că în viitorul apropiat ne aşteaptă cea mai dramatică criză a petrolului din istorie. Preţul la petrol din nou se apropie de recordul istoric (78,6 USD înregistrat în august 2006), depăşind zilele acestea 76 de USD pentru un baril. În timp ce preţurile mondiale pentru această hidrocarbură sînt în ascensiune, rezervele ei, dar şi cele de gaz, scad cu un ritm mai mare decît cel anticipat. Faptul dat se datorează unei creşteri sporite a consumului la nivel planetar, se spune într-un raport al Agenţiei Internaţionale a Energiei.

Studiile anterioare preconizau o creştere anuală a consumului de hidrocarburi, pînă în 2012, de 2%, iar ultimul raport estimează o cerere mondială sporită - de 2,2%. În timp ce astăzi cererea pe plan global este de aproape 82 de mil. de barili pe zi, atunci în 2012 se estimează că va fi nevoie de aproape 96 de mil. de barili. Raportul în cauză arată că oferta de hidrocarburi nu va creşte în acelaşi ritm cu cererea, ceea ce înseamnă majorarea atît a presiunilor asupra rezervelor existente, cît şi a preţurilor. În situaţia creată, se aşteaptă şi o dependenţă sporită a Occidentului faţă de cartelul OPEC (Algeria, Angola, Indonezia, Iran, Irak, Kuweit, Libia, Nigeria, Qatar, Arabia Saudită, Emiratele Arabe, Venezuela), pe fundalul unei scăderi dramatice a extracţiei de petrol în Marea Britanie (de la 1,7 mil. barili/zi acum la doar 1 mil. de barili/zi în 2012). Orice destabilizare în aceste zone geostrategice (războaie, conflicte armate, atentate teroriste, crize politice etc.) va duce la creşteri record a preţului la petrol. De exemplu, recentul val de scumpiri a petrolului a fost provocat, în mare parte, de atacurile grupurilor militare nigeriene asupra industriei petroliere din această ţară.

Un alt raport internaţional atestă că preţul la benzină în R. Moldova este printre cele mai mari din lume. Vă puteţi imagina ca un litru de benzină să coste doar 2 cenţi americani (aproximativ 24 de bănuţi moldoveneşti)? Deşi pare incredibil, aceasta este adevărul. Cu doar 2 USD în Turkmenia poţi procura 100 de litri de benzină, iar cu 1,06 USD poţi face plinul unui automobil, aceasta fiind ţara unde combustibilul menţionat este cel mai ieftin în lume. Pe de altă parte, locuitorii Eritreei (unul dintre cele mai sărace state din lume, situat în Nord-Estul continentului African) trebuie să scoată din buzunar 1,90 USD pentru un litru de benzină.

Autorii raportului au studiat preţurile la benzină în 171 de state şi au împărţit ţările respective în patru categorii. Din primul grup fac parte 14 state în care preţul de vînzare a benzinei este mai mic decît cel mondial la petrol. Fenomenul este explicat prin subvenţionarea masivă din partea Guvernele ţărilor în cauză. În Venezuela un litru de benzină costă 3 cenţi, în Iran – 9, în Libia – 13, iar în Arabia Saudită – 16. Este mic preţul la acest combustibil şi în Qatar, Bahrein, Kuweit, Egipt, Iemen, Oman, Algeria, Brunei şi Emiratele Arabe Unite.

Din grupul al doilea fac parte 10 state care, de asemenea, dotează domeniul mai puţin: Azerbaidjan (46 cenţi/litru), Trinidat şi Tobago (43), Ecuador, Angola, Nigeria, Malaezia, Bolivia, Indonezia, Siria şi Argentina (cu 62 de cenţi).

Majoritatea statelor fac parte din grupul în care comercializarea benzinei este impozitată. În SUA un litru costă 63 de cenţi, în China – 69, în Kazahstan – 70, în Rusia 77, în Belarus – 79, în Ucraina – 81, în Canada – 85, în Georgia – 86, în Moldova – 97 (preţul este indicat pînă la recenta scumpire, acum preţul mediu este de circa 103 cenţi), în Lituania – 108, în Japonia – 109, în Letonia – 120, în Brazilia şi România – 126.

În 29 de state impozitele pentru comercializarea benzinei sînt foarte mari, respectiv şi preţurile sînt înalte. Astfel, în Polonia un litru costă 130 cenţi, în Austria – 132, în Suedia şi în Israel – 146, în Germania şi în Finlanda – 155, în Turcia - 188. Lista celor mai mari preţuri la benzină este încheiată de Eritreea.

Statistica arată că preţul mediu mondial la benzină a crescut din anul 2000 cu 238%. Excepţie face Venezuela, unde preţul la benzină s-a redus.

14 comentarii:

Katya Gamurar spunea...

interesant cand vom ajunge sa folosim energia electrica???

demult au fost descoperite masini pe baza de curent electric si multe alte lucruri la care putem trece, insa cineva nu vrea...

Oleg Cristal spunea...

energia electrica la fel se scumpeşte continuu. Moldova se află acum într-o situaţie incertă, riscând să rămână în beznă dacă Ucraina stopează livrările şi fizic, nu doar teoretic. State precum R. Moldova sunt cele mai vulnerabile la capitolul "surse de energie". Nu avem decât ...tizâc, paie şi beţe de floarea soarelui. Un pic de rapiţa, transformată în combustibil. Cam atât...

Katya Gamurar spunea...

ok, eu am vorbit pe plan mondial... ca RM se afla in borta, o stim demult, m-ar interesa mai multe rapoarte despre Moldova si cui in general ii pasa de tara asta?

Anonim spunea...

Calugarita: Masinile electrice sunt tot atat de poluante (daca nu si mai si) precum cele bazate pe arderea de hidrocarburi. Bateriile necesare sunt foarte toxice (in principiu, pana si banalele baterii de pana la 9V pe care le gasesti in magazine ar trebui depozitate dupa consum in locuri speciale), iar reincarcarea bateriilor ar duce la un surplus de cerere pe centralele electrice care - poate nu stiai - se intampla sa fie printre cei mai scarbosi poluanti si agenti antiecologici (inclusiv centralele eoliene, cu detaliile specifice). Decat sa inventam conspiratii (cica "cineva nu vrea...") si sa vorbim precum un autor SF din anii '50, poate ar trebui sa ne documentam. Motoarele cu ardere interna sunt inca in top nu fiindca asa vrea plutocratia mondiala ci fiindca, deocamdata, sunt cele mai fiabile.

Mircea spunea...

Ce vorbesti Oleg? Mai documenteaza-te.Nu ai auzit de hidrogenul solid? Vezi ce cantitate si la ce pret scoti consumul unei masini. Dar ramin pe drumuri toti cei ce depind de industria hidrocarburilor. Si sunt milioane. Aici e buba.

Mircea spunea...

Scuze. Nu Oleg ci Mario. Cauta si ta documenteaza despre hidrogenul solid. O sa ai surprize. Dar e boicotat din motive politice.

Anonim spunea...

Sigur, Bush in persoana mana-n mana cu oculta masonica il boicoteaza pe bietul hidrogen solid... (Hydrogen Fuel Initiative pe care Bush a lansat-o in 2003 in discursul despre starea natiunii fu doar o stangace manevra de mascare a adevaratelor sale intentii.) Totusi, doar ca sa fim siguri, poti sa-mi trimiti cateva referinte din niscaiva jurnale peer reviewed din care sa reiasa ca vreuna dintre diversele tehnologii bazate pe consumul de hidrogen e astazi viabila economic? De pilda, in contextul observatiei tale ca hidrogenul nu e folosit ca sa nu ramana "pe drumuri toti cei ce depind de industria hidrocarburilor", m-ar interesa in primul rand cam cand se intrevede o schimbare in sursa pricipala de hidrogen care, alas, se intampla sa fie azi aceleasi blestemate hidrocarburi.

Mircea spunea...

Mario, cred ca esti unumanist. Eu sunt un lucrator in sistemul energetic al orasului Oradea. Nu stiu daca ai informatii despre conversia hidrogenului solid in combustie in raport uimitor de 87000-88000 la 1. Ironia nu i-si are rostul in subiecte tehnice.Tehnologia exista indiferent de alocutiunea oricarui sef de stat. Si daca ai ceva cunostinte energetice ma poti verifica. Motivul pentru care nu se trece la aceasta tehnologie nu pot eu sa-l numesc. Nu am suficiente date. Ceea ce stiu din informatii libere de pe siturile de energie alternativa de pe internet este ca unul din motive ar fi obtinerea hidrogenului solid. De pe fundul oceanelor sau de pe luna. Un raport NASA sustine ca aducerea lui de pe luna ar aduce un profit de 700-800%. Daca datele pe care le-am citit sunt reale atunci nu exista azi nici o forma de energie mai rentabila. Doar eventual fusiunea nucleara care practic daca poate fi facuta functionala asigura practic total energia planetei la un pret infim. Cu toate consecintele adica pierderea de bani la bugetele tuturor tarilor.

Mircea spunea...

Si Mario, ar fi bine sa nu fii mistocar.Nu am pretentia ca i-ti fac fata la gramatica limbii, dar am pretentia ca in diverse domenii te pun jos. Daca crezi ca esti intelectual doar prin faptul ca ai fi de profesie sau formatie literat te inseli. Si eu pot duce o discutie dar spre deosebire de tine am o solida cultura tehnica. Dispretul asta disimulat fata de o profesie care TE TINE PE TINE IN VIATA PRIN IMPOZITUL PE CARE I-L PLATIM LA STAT i-ti arata micimea. Si sunt convins ca daca am fi fata in fata ai scheuna ca o javra. Barbat esti numai daca indeplinesti doua conditii. Sa ai creier si sa nu fii avorton. Dar nu i-ti fa probleme ca in maxim 2 saptamini o sa aflu cine esti .

Mircea spunea...

Oleg, pe tipul asta Mario am o pica de mor. Tonul si superioritatea pe care o foloseste ma enerveaza. Dar fraierul uita ca odata intrat pe blog nu mai poate sa-si piarda urma . Va fi dificil un pic dar tot i-l aflu cine e. Bani am o sa-mi fac si timp sa dau ochii cu el. Sunt curios sa-l vad in fata mea.

Mircea spunea...

Si dupa ce-l aflu i-l va astepta pe Godot pina la ziua crucii.

Mircea spunea...

Te mai intreb ceva Mario. Ai ciine?

Anonim spunea...

Mircea, am doar doua comentarii de facut: Unu, nu exista nici un conflict intre expertiza intr-o stiinta exacta si capacitatea de a scrie un text informat si corect gramatical, deci presupunerea ta e non-sequitur. Doi, incearca sa te calezi pe subiectul discutat care e daca tehnologiile bazate pe hidrogen sunt eficiente economic nu energetic, daca, asa cum ai sugerat, exista vreo presiune politica ca sa nu fie adoptate si daca, asa cum ai sugerat, hidrogenul ar elimina necesarmente industria hidrocarburilor. (Reciteste-ti mesajele si incearca sa incetezi sa-mi vinzi stiinta popularizata!)

Restul de iniuria verbis ma lasa rece.

Katya Gamurar spunea...

pentru Mario:

ceea ce am scris,am citit si am auzit... si acest lucru a confirmat si Mircea...

pentru Mircea:
n-ar fi cazul sa te enervezi pe cineva pe care nu-l cunosti...vorbim de energie si eficienta ec-mica sau ne tragem de par?