Europenii trebuie să tragă concluziile de rigoare în urma recentelor rezultate la alegerile prezidenţiale din Serbia. Victoria la limită a prooccidentalului Boris Tadici în faţa naţionalistului prorus Tomislav Nicolici arată că acest stat vest-balcanic este la un pas de a ieşi din cîmpul gravitaţional al Uniunii Europene. Inevitabila recunoaştere a provinciei Kosovo de către unele state-membre ale UE (a fost avansată şi data cînd kosovarii îşi vor declara unilateral independenţa – 17 februarie, cu o zi înainte ca o comisie specială a UE să examineze această chestiune) va alimenta spiritul naţionalist din Serbia. În aceste condiţii, eventualele alegeri parlamentare anticipate, despre care a anunţat premierul Voislav Kostuniţa, ar putea aduce la guvernare forţele radicale, ceea ce nu este în interesul Bruxelles-ului. În schimb, va favoriza Rusia. O parte mare din vină pentru situaţia creată îi aparţine UE şi tot în mîinele ei sînt posibilităţile redresării acesteia.
Este greu de înţeles opacitatea cu care cîteva state europene, alături de SUA, promovează independenţa Kosovo, fără a ceda din aceste poziţii, în pofida împotrivirii Belgradului, susţinut de Rusia. Este firesc că populaţia sîrbă va simpatiza pe cei care susţin integritatea statului şi nu pe cei care doresc dezintegrarea lui. Planul lui Marti Ahtisaari, mediator al ONU pe problema dată, care prevedea acordarea independenţei Kosovo, a apărut cu aproximativ un an în urmă şi este la un pas de a fi realizat. De ce atîta grabă?
Insistînd asupra independenţei acestei provincii, UE nu a făcut nicio cedare serioasă din partea sa, refuzînd să semneze pînă acum un Acord de Asociere şi Stabilizare cu Serbia, care ar fi „îndulcit” viaţa amară a preşedintelui Tadici, dar şi a unei părţi din populaţie. Bruxelles-ul a condiţionat semnarea acestui document cu arestarea şi predarea a doi foşti lideri armaţi, acuzaţi de crime de război, gest perceput de către mulţi sîrbi ca „o înjosire a demnităţii naţionale”.
Declararea unilaterală a independenţei Kosovo, cu recunoaşterea ei ulterioară de către SUA şi UE, ar putea crea un precedent periculos pentru întreaga lume. Bascii şi catalonii (în Spania şi Franţa), corsicanii (Franţa), nord-irlandezii (Marea Britanie), locuitorii Quebeqului (Canada) vor avea tot dreptul să ceară independenţă şi recunoaştere internaţională, la fel ca şi multe republici sau regiuni autonome din Federaţia Rusă ori din alt stat. De altfel, marţi, Serghei Mironov, preşedintele Consiliului Federaţiei, Camera superioară a parlamentului rus, a declarat că Rusia va trebui să îşi reconsidere poziţia faţă de regiunile separatiste Abhazia şi Transnistria în cazul în care Kosovo îşi va proclama independenţa. În aceeaşi zi, chestiunea „recunoaşterii independenţei Transnistriei” a fost examinată în cadrul şedinţei plenare a Dumei de Stat a Federaţiei Ruse, la propunerea lui Semion Bagdasarov, deputat din „Rusia Dreaptă”.
Este evident că UE ar trebuie să fie mult mai atentă în acţiunile sale şi să dea dovadă de o deschidere mai largă faţă de statele aspirante la integrare, inclusiv faţă de Moldova. În noiembrie 2007, organizaţia neguvernamentală „European Council on Foreign Relations” /ECFR/ (cu sediul la Londra) a prezentat un raport în care se recomandă ca UE să ajute mai mult Moldova, Ucraina şi Georgia pentru a evita revenirea acestora sub controlul total al Moscovei. Se pare că în ultimul timp europenii îşi reconsideră poziţia faţă de statele din această regiune.
Zilele acestea, conaţionalul nostru Nicu Popescu, angajat al ECFR a anunţat, pe pagina web personală, că pe culoarele Uniunii Europene se vorbeşte că peste 2-3 ani (după ratificarea şi punerea în practică a Acordului de la Lisabona) se pot relansa discuţiile despre extinderea UE spre Est, val ce va cuprinde Moldova şi Ucraina. Este o noutate îmbucurătoare, confirmată şi de către mai multe semnale venite în ultimul timp. În acest sens putem remarca declaraţia făcută săptămîna aceasta, la Bucureşti, de către preşedintele Franţei, Nicolas Sarkozy, care a afirmat că „statele balcanice şi Moldova au vocaţie de a fi în Uniunea Europeană”. În aceiaşi ordine de idei se înscriu şi mesajele de încurajare a mersului european al ţării noastre ce vin, în ultimele luni, din partea unor cancelarii occidentale, care anterior nu au fost printre susţinătorii aspiraţiilor europene ale Moldovei (Londra, Berlin, Madrid etc.).
Deşi pozitive, aceste mesaje nu sînt suficiente. Moldova, ca şi alte state care speră să devină membre ale UE, au nevoie de semnale clare, notate expres în acorduri politice, că sîntem aşteptaţi în această comunitate. Chişinăul tot mai insistent solicită Bruxelles-ului începerea negocierilor asupra unui nou cadru juridic mai avansat, în care să figureze şi „lumina din capătul tunelului”. UE ar trebui să facă paşi în întîmpinarea acestor state, dacă a învăţat ceva din lecţia Serbiei. Pe de altă parte, Moldova trebuie să depună mai multe eforturi pentru a realiza plenar prevederile Planului de Acţiuni. Sperăm ca lecţia Serbiei să fie de învăţătură pentru toţi.
Expuneţi-vă părerea despre acest material la rubrica "comentarii"!
miercuri, 6 februarie 2008
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
3 comentarii:
Oleg,
"Bascii şi catalonii (în Spania şi Franţa), corsicanii (Franţa), nord-irlandezii (Marea Britanie), locuitorii Quebeqului (Canada)" sunt in mare parte povesti rusesti.
sa le luam pe rand:
1) ma aflu chiar in acest moment in irlanda de nord si crede-ma ca nimeni nici nu se gandeste la precedendul kosovo. si oricum majoritatea populatiei e pentru a ramane parte din marea britanie. si a fost asa din 1920. constant.
2) Quebec: a avut acum cativa un referendum prin care majoritatea populatiei s-a declarat pentru ramanea in Canada. kosovo acolo u jopaca nici un rol. este un calcul pragmatic si economic in privinta perspectivelor regiunii daca se separa de canada.
3) din cate imi dau seama si in catalonia si tara bascilor nu exista majoritati clare pentru independenta. pentru autonomie - da.
deci aceste situatii n u au nici in clin nici in maneca cu kosovo.
4) Kosovo a fost pierdut de Milosevici, nu de tadic, ue si nimeni altcineva.
Nicu, ai dreptate ca deocamdata nu exista miscari de masa centrifuge in aceste regiuni. Asta nu inseamna ca ele nu pot fi alimentate, atata timp cat exista precedente, dar si forte interesate in aceasta.
Sunt perfect de acord cu tine, Oleg, in ceea ce priveste "Kosovo - precedent periculos". Aşa cum spuneam şi în postul Victoria lui Boris Tadici în alegerile prezidenţiale din Serbia - încă un pas spre independenţa Kosovo? Independenţa acestei provincii în care se află leagănul civilizaţiei sârbe şi care este pentru sârbi ceea ce cercetătorul francez Pierre Nora numeşte un loc de memorie (lieu de mémoire) va constitui un precedent periculos pentru secesionismul mondial.
Este evident că pe moment statul Kosovo şi-ar putea câştiga independenţa numai în afara Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite (CSNU), unde cel puţin Rusia şi, eventual, China, s-ar opune unei asemenea opţiuni. Iar o soluţie fără acordul CSNU ar însemna încă o palmă pe obrazul legii internaţionale. Contextul pentru rezoluţia privind viitorul statut al Kosovo poate fi găsit în Rezoluţia 1244 a CSNU. Potrivit acesteia, „populaţia din Kosovo poate avea autonomie substanţială în cadrul Republicii Federative Iugoslavia”, actuala Serbie.
Un Kosovo independent ar însemna o soluţie total neprincipială pentru graniţele din Balcani, după ce o independenţă asemănătoare a fost refuzată altor naţiuni în anii 1990. Un exemplu este Bosnia & Herzegovina care, sub acordul Dayton, este compusă din două entităţi: Federaţia Bosnia & Herzegovina (musulmani şi croaţi) şi Republica Srbska (sârbi). Ca şi Kosovo, R. Srbska este un protectorat, cu trupele NATO pe pământul său. Ca şi în Kosovo, aproape 90% din populaţie o constituie comunitatea etnică.
Oricum, Rusia este mare castigator al acestei situatii. E exact schema din Prisoner's Dilemma care este a non-zero sum game. Adica ceea ce pierzi nu este egal cu ceea ce castigi, or, este evident ca pierzand-cedand Kosovo, Moscova iese mai castigata cu Transnistria...
Trimiteți un comentariu