Voi începe cu a spune concluzia despre Strategia de informare şi comunicare pentru integrarea europeană a R. Moldova. Este bine scrisă, dar nu sunt bani, decât fonduri la care cineva visează. Statul deocamdată nu oferă niciun bănuţ pentru aceasta şi nu ne rămâne decât să mizăm pe suportul din exterior, stâng cu mâna întinsă.
În cel mult trei ani, 75% din populaţia ţării noastre trebuie să conştientizeze că integrarea europeană este o problemă prioritară pentru Moldova. Acesta este unul dintre scopurile Strategiei de Informare şi Comunicare pentru Integrarea Europeană a R. Moldova, aprobată de Guvern la finele anului trecut şi lansată oficial luni, 4 februarie. Prezentată la finele săptămînii trecute corpului diplomatic acreditat la Chişinău, ieri acest document a fost lansat în cadrul unei conferinţe de presă, cu participarea ministrului moldovean de Externe, Andrei Stratan, a consultantului politic al Delegaţiei UE la Chişinău, Paolo Berizzi, precum şi a altor oficialităţi, reprezentaţi ai sectorului asociativ etc.
Potrivit şefului diplomaţiei moldoveneşti, punerea în practică a Strategiei urmează să contribuie la sporirea gradului de informare despre UE în Moldova, dar şi la o mai bună cunoaştere a ţării noastre în cadrul instituţiilor europene şi a statelor-membre. În acest sens a fost gîndită două direcţii de comunicare: internă şi externă.
Documentul în cauză precizează că actualmente, Moldova nu are o structură de informare a publicului în domeniul UE, iar informaţia nu este repartizată sau adresată adecvat şi sistematic; este tehnică şi greu accesibilă publicului larg; extrem de fragmentată, greu de găsit, nu este disponibilă în regiunile cu acces redus la internet etc. Strategia în cauză doreşte să schimbe starea de lucruri în acest domeniu, astfel ca cetăţenii moldoveni să aibă posibilitatea de a participa activ în procesul de integrare europeană.
Pentru a îmbunătăţi calitatea informării populaţiei la subiectul menţionat, urmează a fi creată o infrastructură informaţională, formată din Centre de informare europeană (la moment sînt deja deschise două Centre Pro-Europa, la Cahul şi Bălţi), să fie lansată o linie telefonică liberă la care orice cetăţean poate obţine gratuit informaţii despre UE şi relaţiile ţării noastre cu această comunitate, să fie elaborat o pagină web dedicată UE şi editat un buletin informaţional „UE şi Moldova” etc. Strategia de comunicare mai prevede şi difuzarea informaţiei sub forma materialelor imprimate, media electronică, organizarea dezbaterilor publice, inclusiv în mass media. În scurt timp cetăţenii vor putea afla informaţii despre UE în trenuri, troleibuze autobuze, pe panouri publicitare şi chiar în incinta băncilor.
Programe speciale vor fi lansate pentru instruirea administraţiei publice, în special, a celei locale. Pentru şcoli vor fi pregătite proiecte de informare speciale, care vor avea drept ţintă învăţătorii, elevii şi părinţii. Strategia mai prevede perfecţionarea serviciilor de presă ale Guvernului, ministerului de Externe, dar şi a jurnaliştilor care scriu despre tematica europeană.
Această strategie de comunicare va avea un logotip propriu, care urmează a fi selectat în cadrul unui concurs ce va fi anunţat în cel mai scurt timp printre şcolile de artă din Moldova. Periodic, pentru a testa efectul punerii în practică a documentului şi a face corecturile de rigoare, vor fi realizate sondaje de opinie publică, dar şi interviuri cu experţi, politicieni şi jurnalişti din domeniu.
Comunicarea externă are drept obiectiv principal creşterea sensibilizării cu referire la Moldova în general şi prezentarea ţării noastre în calitate de stat European în curs de dezvoltare cu motivaţie puternică de a îndeplini toate criteriile pentru a deveni stat candidat la integrarea europeană. Preluînd mesajul balticilor, Moldova va insista că este stat european şi trebuie să repare greşeala istorică pentru a reveni în această familie. O mai bună informare în cadrul UE despre R. Moldova, se arată în strategie, va atrage după sine mai multe investiţii străine, oportunităţi suplimentare pentru comerţ, mai mult sprijin extern, turism mai dezvoltat, dar şi sprijinul UE în atingerea obiectivului nostru politic de a obţine statutul de stat candidat la aderarea la UE.
Toate instrumentele de comunicare vor fi coordonate de către ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, care va crea o Comisie de Consultare în calitate de organ consultativ al Departamentului pentru Integrarea Europeană. Consiliul va fi constituit din reprezentanţi ai tuturor organelor centrale de stat, reprezentanţi ai societăţii civile, jurnalişti. De asemenea, vor fi constituite două Grupuri de experţi.
Dacă pe hîrtie Strategia arată foarte bine, atunci realizarea întocmai a acesteia în practică nu se ştie cum va arăta. Deşi sînt indicate sursele de unde vor fi alocate finanţe pentru realizarea acţiunilor (bugetul naţional, ONG-uri finanţatori, UE şi statele-membre, organisme internaţionale, donatori şi sponsori din sectorul privat etc.), la moment nu se cunoaşte suma bugetului, nici pentru acest an. Nu se cunoaşte nici valoarea contribuţiei statului la realizarea Strategiei. În schimb, este cunoscut că elaborarea acestui document a costat circa 20 de mii USD, bani oferiţi de către Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare şi reprezentanţa Eurasia în Moldova.
Expuneţi-vă părerea despre acest material la rubrica "comentarii"!
luni, 4 februarie 2008
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu