Interviu cu Massimiliano Gangi, expert independent în cadrul Proiectului "Asistenţă Tehnică pentru Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei, sub auspiciul Proiectului de Ameliorare a Competitivităţii al Băncii Mondiale.
- Dle Gangi, ce scop urmăreşte vizita Dvstră în R. Moldova?
Sînt un funcţionar al Autorităţii de Concurenţă din Italia, la moment restras temporar pentru a oferi servicii de consultanţă. Această retragere din funcţie mi-a fost oferită la solicitarea mea, pentru a avea posibilitatea de a lucra la proiecte internaţionale în domeniul legislaţiei şi politicii concurenţiale. Aici, în Republica Moldova, sub auspiciul unui proiect finanţat de Banca Mondială, am fost selectat pentru a oferi asistenţă tehnică agenţiei de concurenţă a Moldovei, care a fost creată recent (Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei sau ANPC).
- Care este importanţa legislaţiei anti-monopol în statele cu economie de piaţă?
Implementarea eficientă a legislaţiei şi politicii concurenţiale este o componentă fundamentală a unei economii de piaţă eficiente. Doar pieţele competitive pot contribui în cea mai mare măsură, la creştere, la eficienţa economiei naţionale şi la bunăstarea consumatorului. Pieţele monopolizate, sau unde se practică înţelegerile de cartel, de regulă au ca rezultat preţuri mai mari, calitate mai proastă a produselor şi încetinirea procesului de inovare.
ANPC are două sarcini majore: prima se referă la investigarea şi reprimarea practicilor anticoncurenţiale, aşa ca înţelegerile de cartel, abuzul poziţiei dominante şi prevenirea fuziunilor cu efect de limitare a concurenţei. În al doilea rînd, ANPC va funcţiona ca un consultant al Guvernului şi Parlamentului în ceea ce priveşte legile şi actele normative care ar permite afectarea mediului concurenţial, spre exemplu, cele care oferă formal, sau neformal, drepturi exclusive nejustificate companiilor, inclusiv celor de stat, în vederea promovării reformei regulatorii. Fiind o agenţie independentă, ANPC este binevenită în îndeplinirea adecvată a celei de-a doua sarcini.
- Ce credeţi despre legislaţia moldovenească pentru protecţia concurenţei, Dvstră fiind unul dintre experţii internaţionali care au ajutat Chişinăul să perfecţioneze acest cadru juridic?
Opinia mea personală este că legislaţia care există la momentul actual în domeniul concurenţei este învechită şi nu se conformează standardelor internaţionale în vederea asigurării unor reguli transparente, clare şi eficiente de implementare. Respectiv, legislaţia existentă la moment necesită schimbări majore, ceea ce şi constituie la momentul actual subiectul discuţiilor dintre ANPC şi Guvernul şi Parlamentul Republicii Moldova.
- Cu o întîrziere de mai mulţi ani, în februarie 2007 a fost creată Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei, prima instituţie de acest fel din R. Moldova. Deşi are mai puţin de un an de activitate, Agenţia a fost implicată deja în cîteva scandaluri cu rezonanţă publică. De ce credeţi că au apărut reacţiile negative la acţiunea ANPC şi în ce măsură credeţi că sînt legale acţiunile Agenţiei?
Impresia mea este că atît conducerea, cît şi personalul ANPC sînt persoane entuziaste, competente şi foarte dedicate, interesate în a învăţa rapid despre legislaţia şi politica concurenţială. Unica mea sugestie pentru ei este să înveţe cît mai mult din practica Uniunii Europene şi a Statelor Unite ale Americii, deoarece acestea sînt cele mai bune referinţe pentru domeniul legislaţiei şi politicii concurenţiale în lume.
- Critici la adresa ANPC au fost formulate inclusiv de către Asociaţia Investitorilor Străini, care şi-au exprimat temerea că acţiunile Agenţiei au un impact negativ asupra climatului investiţional din R. Moldova. Aţi avut o întrevedere comună cu reprezentanţii acestor două instituţii. Ce părere va-ţi format în legătură cu disputa respectivă?
Cred că iniţial a existat o neînţelegere şi o comunicare insuficientă între ANPC şi AIS. Cu referire la acest subiect, o întîlnire foarte constructivă a avut loc la 25 ianuarie curent, la care am participat. Ambele părţi au convenit asupra stabilirii unei colaborări strînse. Prima iniţiativă în cadrul dialogului stabilit între ANPC şi AIS a fost propunerea unui schimb de opinii asupra modificărilor înaintate de ANPC la Legea concurenţei din 2000. Am convingerea că companiile străine care funcţionează în Moldova sînt interesate în a avea o Autoritate de Concurenţă eficientă în Moldova care aplică legea pentru toate companiile ce operează în Moldova, domestice şi străine, private şi de stat. În plus, în Moldova, ca şi în alte ţări, unele întreprinderi, atît private cît şi de stat, beneficiază de anumite drepturi exclusive, în mod oficial sau neformal, din cauza fenomenului de lobby. Astfel de drepturi distorsionează concurenţa şi afectează negativ consumatorul, întrucît nu sînt justificate de un interes public. Autoritatea de concurenţă din Moldova poate interveni împotriva acestor practici, prin aşa-numita “advocaţie concurenţială”, solicitînd în mod oficial Guvernului şi Parlamentului să întreprindă măsuri.
- ANPC propune un şir de modificări la legislaţia în vigoare, pentru a conforma practicile cu cele din Uniunea Europeană, inclusiv ce ţine de mărimea maximă a amenzii de 10% din venitul obţinut de către agentul economic sancţionat. Sînt oportune aceste modificări?
Sancţiunile dure reprezintă un instrument extrem de important pentru reprimarea acţiunilor anticoncurenţiale, mai ales în cazul înţelegerilor de cartel, care au ca scop fixarea preţurilor sau divizarea pieţei. Amenzile trebuie să aibă o putere maximă asupra comportamentelor anticoncurenţiale. Totuşi acestea trebuie impuse în urma unei proceduri corecte şi transparente. Este important ca întreprinderile să aibă dreptul de a se auto-apăra. Deasemeni, trebuie luat în consideraţie faptul că multe practici anticoncurenţiale (cu excepţie cartelurilor) sînt deseori greu de evaluat în ceea ce priveşte efectul lor asupra consumatorului. Totuşi, consider că ANPC, ca şi alte autorităţi din ţările industrializate sau în tranziţie, trebuie să aibă dreptul de a impune sancţiuni egale cu cele practicate în Uniunea Europeană. Pe de altă parte, astfel de sancţiuni trebuiesc aplicate cu grijă, deoarece legislaţia concurenţială este ceva nou pentru Moldova şi unele companii încă nu-şi dau seama ce este legal şi ce nu se permite să faci în materie de concurenţă. Totuşi înţelegerile de cartel sînt cu siguranţă un caz ce necesită penalizare imediată şi cît mai “crudă” din partea ANPC.
- Ce părere aveţi despre climatul concurenţial existent în R. Moldova şi ce ar trebui să facă Chişinăul pentru a îmbunătăţi starea de lucruri în acest domeniu?
Cred că nu sînt îndeajuns familiarizat cu starea mediului concurenţial în Moldova ca să vă pot oferi o opinie argumentată.
Expuneţi-vă părerea despre acest material la rubrica "comentarii"!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu