Fundatia MRC, cu sprijinul financiar al Guvernelor Islandei, Principatului
Liechtenstein si Norvegiei prin Mecanismul Financiar al Spatiului Economic
European (SEE) (www.eeagrants.org), a lansat a treia editie a aplicatiei online
Testeaza-ti Votul! pe pagina de internet www.testvot.eu.
Dupa succesul aplicatiei Testeaza-ti Votul! pentru alegerile parlamentare din
Noiembrie 2008, si a celor parlamentare din Republica Moldova din Aprilie 2009,
noua aplicatie Testeaza-ti Votul pentru Europarlamentare! cuprinde un chestionar
cu 40 de intrebari care reflecta temele majore de dezbatere in UE relevante si
pentru Romania. Orice persoana care acceseaza pagina de internet www.testvot.eu
poate sa raspunda la chestionar, precizind gradul de acord sau dezacord cu cele
40 de afirmatii. La final, utilizatorul va primi o analiza grafica si textuala
detaliata care indica gradul de apropiere a principalelor 5 partide fata de
optiunile alegatorului.
Proiectul ofera alegatorilor oportunitatea de a reflecta asupra unor probleme
importante ale societatii, si de a cauta mai multe informatii despre aceste teme
si atitudinile partidelor. Proiectul nu incearca sa influenteze votul
cetatenilor, ci este un mijloc de a afla mai mult despre cei care candideaza.
Testeaza-ti Votul! ii ajuta pe alegatori sa identifice partidele cele mai
apropiate fata de viziunea lor din punct de vedere programatic pe probleme din
domeniile economic, politic si social. In acest fel, alegatorii vor putea sa
obtina mai usor informatii din programele electorale ale partidelor astfel incit
sa voteze informat, si sa nu mai acorde un vot in alb partidelor.
Lipsa de interes a partidelor politice din Romania pentru campania pentru
alegerile europarlamentare, precum si lipsa de interes a partidelor pentru a
raspunde la cele 40 de intrebari Testeaza-ti Votul! a facut imposibila obtinerea
unei pozitii oficiale fata de aceste probleme importante, reflectind o
incapacitate a partidelor de a isi face cunoscute pozitiile pe chestiuni de
substanta si de a considera cetateanul un partener capabil sa inteleaga si sa
judece.
Unele partide au lansat foarte tarziu programele electorale, alte partide, precum
si candidatii independenti nu au facut publica nici o oferta de program
electoral. Dupa lupte "seculare" care au durat aproape o luna, am reusit sa
obtinem pozitia oficiala a unor partide (UDMR, PDL). Toate celelalte partide si
candidatii independenti nu au raspuns solicitarilor noastre. Repetatele contacte,
la nivel central, sau la nivelul europarlamentarilor care mai doresc inca un
mandat in Parlamentul European, au fost ignorate sau amanate. Am fost astfel
nevoiti sa apelam la experti independenti pentru evaluarea pozitiilor partidelor
fata de cele 40 de probleme, si sa folosim declaratiile publice si programele
electorale (acolo unde acestea exista) pentru a deduce opinia partidelor, pentru
fiecare intrebare. Ramane intrebarea alegatorilor "Eu cu cine votez". Nu ne
propunem sa le spunem alegatorilor cu cine sa voteze, insa incercam sa ii ajutam
sa voteze informat.
Chestionarul folosit de Fundatia MRC pentru Testeaza-ti Votul pentru
Europarlamentare! este partial comun cu cel folosit de partenerii Fundatiei MRC
in consortiul european Votematch Europe 2009 (www.votematch.eu), dar contine si
teme de interes national pentru Romania.
Fundatia MRC este un think tank fondat in 2003, fara apartenenta sau afiliere
ideologica si politica, al carui scop este dezvoltarea cercetarii de calitate in
domeniul stiintelor politice si imbunatatirea calitatii democratiei din Romania.
Pentru mai multe detalii va rugam sa il contactati pe Aurelian Muntean, la
telefon 0740 130310 sau la adresa de e-mail mrc@median-rc.ro.
Expuneţi-vă părerea despre acest material la secţiunea "comentarii"!
2 comentarii:
Oleg da de kriza kind ai de gind sa skrii?
despre care criză? dacă e vorba de cea economică, atunci sunt specialişti în domeniu care ar trebui să se pronunţe.
Trimiteți un comentariu