joi, 23 aprilie 2009

Raportul de progres, prezentat de Comisia Europeană

Este partea introductivă a Raportului de progres R. Moldova, prezentat, astăzi, de Comisia Europeană. 

Republica Moldova (denumită în continuare Moldova) şi UE au stabilit relaţii contractuale pentru prima data în anul 1994 prin semnarea unui Acord de Parteneriat şi Cooperare ce a întrat în vigoare în 1998. În baza acestui acord a fost adoptat Planul de Acţiuni UE-Moldova din cadrul PEV pentru o perioadă de trei ani şi a fost extins de comun acord după luna februarie 2008. Până în luna februarie 2008 implementarea acestui plan a fost ghidată şi monitorizată în baza unor instrumente anuale de implementare care stipulează un set de priorităţi anuale şi un orar de implementare în baza priorităţilor convenite în comun de către UE şi Moldova. Primul raport de progres a fost adoptat în luna decembrie 2006, iar al doilea în luna aprilie 2008. De asemenea, fiecare an au fost efectuate evaluări suplimentare atât de UE cât şi de partea moldoveană.

În plus, cooperarea instituţională prin Consiliul de Cooperare UE-Moldova, Comisia de Cooperare UE-Moldova şi patru sub-comitete a permis ambelor părţi să conducă discuţii politice şi sectoriale şi să urmărească cu atenţie implementarea Planului de Acţiuni în cadrul PEV. 

Acest document reprezintă un raport asupra progresului general înregistrat în implementarea Planului de Acţiuni Moldova-UE între 1 ianuarie şi 31 decembrie 2008 deşi au fost luate în considerare şi evoluţii relevante ce s-au petrecut în afara acestui cadru de timp. Acest documente nu reprezintă o examinare generală a situaţiei economice şi politice din Moldova.

Moldova este un partener care a înregistrat progrese substanţiale în guvernare şi reforme pe parcursul ultimilor ani. În general în perioada de raportare, Moldova a înregistrat progrese în domeniile majoritare din cadrul Planului de Acţiuni PEV. Realizări importante în perioada de raportare sunt progresele în reforma sistemului judiciar, acordul de a publica rapoartele Comisiei Europene pentru Prevenirea Torturii, funcţionarea corectă a preferinţelor comerciale autonome, cooperarea cu Misiunea UE de Asistenţă la Frontieră (EUBAM), iniţiative în forurile de cooperare regională, precum şi consolidarea cooperării cu UE privind probleme regionale şi internaţionale. Moldova a continuat de asemenea să coopereze cu UE în toate problemele ce ţin de eforturile de soluţionare a conflictului transnistrean, inclusiv prin măsuri de consolidare a încrederii orientate spre dialogul nemijlocit cu populaţia din Transnistria. Economia moldovenească a revenit în forţă după seceta din 2007 în ciuda efectelor negative ale şocurilor externe, inclusiv inundaţiilor mari din vară şi turbulenţelor financiare globale în ultimele luni ale anului.
Cu toate acestea, Moldova a înregistrat doar progrese limitate în implementarea eficace a unui număr de reforme ce reprezintă priorităţi esenţiale în cadrul Planului de Acţiune al PEV. Acestea includ, în special, asigurarea libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, soluţionarea unor probleme de funcţionare şi reglementare a pieţei şi aplicarea eficientă a strategiilor naţionale în domenii cum ar fi lupta împotriva corupţiei, traficului de droguri şi de fiinţe umane sau în sectoare importante cum ar fi transportul şi energia. Aşa cum se menţionează în ultimul raport, alocarea insuficientă a resurselor, adoptarea cu întârzieri a legislaţiei secundare sau susţinerea politică insuficientă constituie impedimente de durată în implementarea reformelor interne. Mai mult decât atât, au fost înregistrate regrese în domeniul legii electorale în timp ce alegerile generale au fost programate pentru luna aprilie 2009.


Expuneţi-vă părerea despre acest material la secţiunea "comentarii"!

Niciun comentariu: