Alocuţiunea ministrului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Andrei Stratan, ţinută la reuniunea ministerială a OSCE de la Madrid
Delegaţia mea s-a asociat la declaraţia făcută de Portugalia în numele Uniunii Europene şi, în capacitate naţională, ţin să menţionez următoarele.
În pofida meritelor sale de-a lungul celor peste 30 de ani de activitate, OSCE se confruntă în ultimul timp cu dificultăţi serioase generate de procesul de transformare instituţională pentru a face faţă noilor sfidări şi obiective. Una dintre cele mai grave ameninţări la adresa securităţii statelor noastre o constituie conflictele nesoluţionate din spaţiul ex-sovietic. În condiţiile schimbărilor profunde pe continentul european, OSCE poate să-şi demonstreze viabilitatea contribuind efectiv la soluţionarea conflictelor “îngheţate” în baza respectului pentru principiul suveranităţii şi integrităţii teritoriale a statelor. Onorarea angajamentelor pertinente asumate în cadrul Organizaţiei este, de asemenea, o condiţie indispensabilă în acest sens. Pe fundalul descreşterii riscurilor confruntării militare în arealul OSCE, este de neînţeles persistenţa unor poziţii vizând „îngheţarea” proceselor de soluţionare a conflictelor, în particular a conflictului transnistrean.
Domnule Preşedinte,
După cum este bine cunoscut, autorităţile moldoveneşti împreună cu partenerii săi au continuat eforturile privind reglementarea diferendului transnistrean pe cale paşnică, prin mijloace politice. Voi invoca, în primul rând, elaborarea şi prezentarea unor propuneri de soluţionare „în pachet” a problemelor principale legate de conflict pentru a fi luate în dezbatere în formatul de negocieri 5+2. Ţin să menţionez, de asemenea, consultările intense purtate între actorii implicaţi, inclusiv în formatul 3+2, precum şi tentativele organizării unor reuniuni neformale în formatul 5+2. Am promovat şi vom promova în mod consecvent ideea soluţionării conflictului transnistrean prin adoptarea unui statut special pentru regiunea transnistreană în baza respectării suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova. Cu regret, din cauza atitudinii neconstructive a unor factori implicaţi în proces, nu s-a reuşit atingerea obiectivelor urmărite.
În această ordine de idei, doresc să pun în evidenţă şi iniţiativele Preşedintelui Republicii Moldova vizând întărirea încrederii şi securităţii, care sunt de natură să faciliteze procesul de soluţionare a conflictului. Propunerile în cauză vizează implementarea unor proiecte comune în domeniul dezvoltării economiei, infrastructurii, transporturilor, sferei sociale, demilitarizării etc. O atenţie aparte este atribuită asigurării liberei circulaţii a persoanelor, bunurilor şi serviciilor între cele două maluri ale Nistrului. Aceste iniţiative au fost salutate practic de către toţi actorii implicaţi în procesul de soluţionare. În acest context, voi remarca măsurile efectuate deja de către autorităţile moldoveneşti în vederea consolidării încrederii şi a securităţii. Profit de ocazie pentru a mulţumi tuturor statelor vizate pentru asistenţa acordată în acest sens.
Domnule Preşedinte,
Nu cred că ar mai trebui să conving pe cineva în această sală cu privire la ireversibilitatea cursului european al Republicii Moldova. Totodată, după cum bine a remarcat şi Ministrul Moratinos, Preşedintele în Exerciţiu al OSCE, în recenta sa vizită în ţara mea, apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană o face mai atractivă pentru populaţia de pe malul stâng al Nistrului. În acest context, remarcăm cu satisfacţie implicarea efectivă a Uniunii Europene în eforturile de stabilire a unui cadru legal la frontiera de stat moldo-ucraineană şi implementarea cu succes a Misiunii de Asistenţă la Frontieră, în special pe segmentul transnistrean al acesteia. Eforturile comune ale Republicii Moldova, Ucrainei şi EUBAM au condus indiscutabil la creşterea legalităţii şi transparenţei activităţilor economice în regiune, precum şi a securităţii economice a celor două state. Totodată, responsabilitatea business-ului din regiunea transnistreană a crescut semnificativ, iar faptul înregistrării la autorităţile constituţionale a majorităţii covârşitoare a producătorilor din regiune şi creşterea substanţială a activităţii economice externe a acestora indică în mod clar asupra susţinerii de către mediul de afaceri din regiunea transnistreană a cursului adoptat. Un impact pozitiv în acest sens îl are şi posibilitatea de a beneficia de preferinţele comerciale autonome oferite de către UE. Totodată, finalitatea acestor activităţi trebuie să constituie nu doar beneficiile întreprinderilor din regiune, ci intrarea definitivă a acestora în câmpul legal al Republicii Moldova. În aceste circumstanţe sunt lipsite de temei speculaţiile politice privind existenţa unei „blocade economice” sau „presiuni” asupra regiunii, invocate de către unii actori implicaţi, pentru a torpila mecanismele de reglementare a conflictului.
Domnule Preşedinte,
Aş dori să reiterez regretul nostru profund în legătură cu decizia unilaterală a Federaţiei Ruse de a-şi suspenda participarea la Tratatul FACE, pe care toţi îl considerăm ca fiind o piatră unghiulară a securităţii europene. Considerăm că cea mai raţională şi eficientă cale pentru depăşirea impasului în care ne aflăm şi punerea în vigoare a Tratatului Adaptat rămâne a fi îndeplinirea cu bună credinţă a angajamentelor asumate de către Federaţia Rusă la Summit-ul de la Istanbul din 1999. Retragerea forţelor ruse din Moldova şi Georgia trebuie să se producă necondiţionat, în deplină măsură şi transparenţă. Suntem dispuşi să ne menţinem în albia unui dialog constructiv pe aceste probleme. Apreciem înalt angajamentul continuu al statelor-membre ale OSCE care au contribuit la Fondul Voluntar pentru Moldova în vederea sprijinirii procesului de retragere.
Ţin să subliniez încă o dată importanţa deosebită pe care o atribuim implementării deciziilor relevante de la Istanbul cu privire la Moldova care vor avea un impact pozitiv asupra procesului de soluţionare politică a problemei transnistrene. În calitatea sa de stat neutru, Republica Moldova pledează pentru transformarea neîntârziată a actualei misiuni de menţinere a păcii într-o misiune multinaţională civilă cu mandatul OSCE. În acest context, salutăm iniţiativa SUA de instituire a unei misiuni de supraveghere a actualului contingent de pacificare din Zona de Securitate.
Domnule Preşedinte,
Implementarea valorilor şi normelor democratice în toate sferele vieţii sociale constituie un obiectiv major al cooperării în cadrul Organizaţiei noastre pe care Republica Moldova îl promovează în mod consecvent. Reformele continue desfăşurate în domeniile electoral, audiovizualului, administraţiei publice şi statului de drept probează seriozitatea cu care abordăm această dimensiune în contextul integrării europene a Republicii Moldova. Totodată, constatăm cu îngrijorare violarea continuă în regiunea transnistreană a drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, precum şi persistenţa obstacolelor serioase în calea dezvoltării instituţiilor democratice şi a societăţii civile. În acest sens, reiterăm convingerea noastră privind necesitatea întreprinderii unor paşi concreţi în vederea democratizării regiunii transnistrene. Instituirea unei Misiuni speciale sub egida OSCE în vederea evaluării situaţiei, pregătirii şi desfăşurării alegerilor libere şi democratice în regiune sub monitorizare internaţională constituie o premisă favorabilă pentru soluţionarea durabilă a conflictului.
Ca membru responsabil al Comunităţii OSCE, Republica Moldova va promova şi în continuare reformele democratice în scopul consolidării valorilor şi principiilor comune adoptate în cadrul Organizaţiei. Exprimăm gratitudinea partenerilor noştri pentru eforturile depuse în vederea soluţionării politice a conflictului transnistrean. Reiterăm disponibilitatea noastră de a coopera strâns şi în continuare cu toţi partenerii implicaţi în proces, în particular cu Misiunea OSCE în Moldova şi cu Misiunea UE de Asistenţă la Frontieră.
În încheiere, aş vrea să urez succes viitorului Preşedinte în Exerciţiu al OSCE, Ministrului finlandez Ilkka Kanerva, dând totodată asigurările de sprijinul nostru deplin în acţiunile care vor fi întreprinse în vederea exercitării mandatului său.
Expuneţi-vă părerea despre acest material la rubrica "comentarii"!
Un comentariu:
Si cine va baga in seama? Mai ales ca multi nu inteleg cum cereti retragerea rusilor, cind limba lor o vorbiti peste tot.
Trimiteți un comentariu