luni, 24 noiembrie 2008

Pe 3 decembrie Comisia Europeană va prezenta concepţia Parteneriatului Estic

Peste o săptămână, pe 3 decembrie, Comisia Europeană va prezenta Concepţia Parteneriatului Estic, o idee lansată în luna mai curent de către Suedia şi Polonia, în cadrul Politicii Europene de Vecinătate. Scopul acestui parteneriat este de a aprofunda relaţiile UE cu vecinii ei din Est R.Moldova, Ucraina, Georgia, Armenia, Azerbaidjan şi, probabil, Belarus.
Deocamdată acest document este ţinut în mare taină, aici, la Bruxelles, deşi se cunoaşte deja esenţa acestuia. Prin această concepţie,statele vecine UE din estul continentului sunt decupate din grupul celor 14 state vecine, din cadrul PEV (statele din nordul Africii). Concepţia va presupune o liberalizare a comerţului (zonă liberă, de care, mai întâi, cum se vorbeşte pe culuoarele UE, va beneficia R.Moldova, Ucraina şi Georgia). Cei de la Comisia Europeană spun că acest Parteneriat va ajuta mult RM la negocierea viitorului document juridic.

Expuneţi-vă părerea despre acest material la secţiunea "comentarii"!

10 comentarii:

Nicolae Toderas spunea...

Oleg, ieri am participat la conefrinta "the Eastern Partnership and the Black Sea Sinergy: how to cooperate, not to compete", unde s-a evidentiat diferenta de viziune si perceptie asupra regiunii si vecinatatii estice. Interesant ar fi daca Republica Moldova ar invata ceva din acest joc de idei si pozitii. Regiunea devine din ce in ce mai interesanta, ceea ce se constituie intr-o presiune considerabila de politici si procese de reforme structurale. Crezi ca ne vom descurca?

Oleg Cristal spunea...

Nicolae, Chisinaul nu este incantat de Parteneriatul Estic si, in mare parte, are dreptate. De altfel, nici Ucraina nu este multumita. Motivul este simplu. Parteneriatul Estic ofera, in linii generale, ceea ce Ucraina deja este in proces de negociere... Un Acord de Asociere care prevede crearea in perspectiva a unei Zone economice libere si a unui regim liber de vize. Acelasi lucru il poate obtine Moldova intr-o perspectiva medie-indepartata. Deci, care este plusul Parteneriatului Estic in raport cu ce Ucraina si Moldova poate obtine si fara acest Parteneriat?
Nici eu nu sunt incantat de faptul ca ne-au pus in aceiasi oala cu Azerbaidjan si Balarusi. Or, diferenta este destul de mare. Raspunsul europenilor a fost simplu- vrem sa oferim sanse si statelor din Caucaz sa se apropie de UE si sa se democratizeze si ca, atentie, Azerbaidjan este o potentiala sursa de gaz pentru Europa. Deci, pe europeni ii intereseaza democratia in Moldova si Ucraina, si gazul din Azerbaidjan.
Totusi, sunt inclinat sa cred ca putem avea beneficii din Parteneriatul Estic, care, pe langa oportunitatile de Zona economica libera si calatorie fara viza, intr-o perspectiva indepartata, va implementa si diferite proiecte ce tin de infrastructura, energetica, mediu etc. si bani suplimentari pentru realizarea acestor proiecte. Deocamdata, banii, adica bugetul pentru Parteneriatul Estic ramane principala divergenta in sanul statelor UE. Finante noi ar insemna modificarea bugetului UE care este adoptat pana in 2013, daca nu gresesc. Adica, luarea banilor dintr-o parte, si alocarea in alta parte. In plus, statele UE incearca sa mentina o balanta in ce piveste finantarile pe regiuni, adica statele din estul Europei, non-UE, sa nu primeasca, in general, mai mult decat statele din Bazinul Mediteranian.
Daca va putea sau nu sa beneficieze, ramane sa vedem

Anonim spunea...

oleg, Md si Ucr primesc - acorduri de asociere si discutii despre eliminarea vizelor. or acestea sunt un pas enorm fata de PEV simplu.

Nicolae Toderas spunea...

Multumesc Oleg pentru raspuns. In mare parte nemultumirile unor oficiali moldoveni pot fi justificate. Este de inteles ca suntem mai aproape de hotarul cu UE, inteleg ca suntem mai apropae de valorile UE, fata de Armenia, Georgia si Azerbaijan. Insa, Parteneriatul Estic este o dubla siguranta. De aici si pana la aderare/integrare deja de fiecare stat depinde cum va negocia si cum isi va obtine dezideratul scontat. Cred ca la acest moment Republica Moldova nu merita mai mult decat prelungirea aplicarii Planului de Actiuni din 2004. Abia cand cand PAUERM va fi implementat in mod corespunzator si nu antagonic pricipiilor comunitare, atunci putem indrazni sa cerem mai mult. Ori daca am face o evaluare de etapa am constata ca din respectivul Plan nici o 1/3 din prevederi nu sunt realizate. Mai mult decat atat, unele dintre prevederi sunt realizate pe principiul "bifarii". In acest context, mai este oare legitima cererea autoritatilor interne de a aprofunda relatiile cu UE, atunci cand tu nu esti in stare sa indeplinesti standardele/benchmark-urile minimale? Eu cred ca nu ai legitimitate cuvenita. Iata de ce cred ca la acest moment Parteneriatul Estic este mult mai mult decat ar merita Republica Moldova. Totusi, este remarcabil ca "motorul greu" al UE isi shimba viziunea asupra zonei. Cine credea doi ani in urma ca Franta va avansa problema potentialei extinderi spre Est? Cine credea ca vreun stat nordic va sustine un asemenea demers? Cred ca evolutiile sunt fulminante, iar in acest context greutatea cade pe capacitatea interna de absorbtie. Intr-un fel se creaza o remarcabila presiune de politici si o perspectiva de reala schimbare a resurselor umane si perceptiilor asupra politicilor. Si apare iarasi intrebarea vom fi in stare sa raspundem unei asemenea provocari de apropiere ( pentru unii poate fi inteles ca fiind pre-integrare) pozitiva(soft)?

Anonim spunea...

Sunt de acord ca Moldova ar trebui sa fie recunoscatoare ca i se ofera un asemenea prilej, mai ales ca va exista in mod clar o diferentiere intre relatiile UE cu Moldova si Ucraina pe de o parte, si tari ca Armenia si Azerbaijan pe alta parte.

Presupun ca ati citit deja articolul asta despre continutul comunicarii Comisiei despre Parteneriatul Estic...

http://euobserver.com/24/27167

interesanta mi s-a parut partea asta:

"The moves include establishing "a single deep and comprehensive Free Trade Area, providing the basis for the development of a common internal market, such as the European Economic Area [EEA]," which the EU currently has with Iceland, Norway and Liechtenstein.

The future EEA will require the six states to "take over the entire acquis communautaire [the EU's legal code], including the acceptance of European Court of Justice rulings."

Daca va fi chiar asa, inseamna un nivel foarte mare de integrare europeana, dar ma intreb cum are de gand UE sa faca aceste lucruri fara o reforma foarte mare a institutiilor care reglementeaza Spatiului Economic European, mai ales comitetele comune UE-SEE care asigura principiului de omogeneitate intre legislatia CE si legislatia SEE, sau fara crearea unor institutii paralele cu acelea care exista deja sub egida AELS-SEE, de exemplu, Curtea AELS (creata pentru ca deciziile Curtii europene de Justie nu puteau fi executate in statele AELS).

Anonim spunea...

de chestia asta cu azerbaijanul si belarus... nu exagerati importanta acestuik fapt. ea este predominant simbolica (sigur simbolismul conteaza dar nu tre exagerat).

intre dec 2002 si 2008 - facem parte din acelasi grup de state cu Marocul si Iordania - PEV.Sunt 6 ani. din 2004 - suntem in PEV cu azerbaijanul si armenia. va rog sa ma credeti pe cuvant ca pana acum NICI o masura nu a fost blocata fata de Md din cauza ca si marocul sau azerbaijanul e in PEV. anumite oferte UE au fost franate fata de Md din cauza implementarii proate a planului de actiuni, opiniei publice anti-extindere a UE, pro-Rusismul unor state membre, lipsa de fonduri si multe alte cauza. dar NICIODATA din cauza iordaniei sau marocului sau azerbaijanului sau georgiei. ca nu ne place simbolic e alta chestie (nici mie nu imi place). dar nu confundati cu politica reala din UE fata de Moldova :)

Nicolae Toderas spunea...

Sofroni,
este foarte simplu prin instrumentarul politicilor si tacticilor de integrare negativa (dimensiunea hard). Iata acum autoritatile interne nu se vor putea eschiva de la implementarea calitativa a reformelor. Abia acum vom cunoaste ce inseamna conceperea, implementarea, monitorizarea si evaluarea de politici, precum si ceea ce inseamna "penalizare" comunitara.

Oleg Cristal spunea...

Nicu, ai dreptate ca liberalizarea regimului de comert si vize este un pas enorm in raport cu PEV. Insa, aceasta liberalizare era posibila, practiс inaintea lansarii Parteneriatului Estic. Deci, ucrainenii si moldovenii spun ca noi si asa, prin acorduri bilaterale, obtinem ceea ce ni se ofera in P.E.
Eu am spus ca P.E. pentru noi e,totusi, ceva mai mult decat acele acorduri bilaterale pe care le vom semna. У vorba de o cooperare regionala, plus fonduri structurale.
Nicolae, sunt de acord cu tine. Am scartiit destul de mult la realizarea PA RM-UE, producand efecte de "bifare".
Cat priveste perspectiva europeana a statelor post-sovietice, despre care a scris EUobservers si a amintit Sofroni, reprezentanta Comisarului European B.F.Waldner a spus ca reprezinta "o inventie" a jurnalistilor.
Apropo, nimeni, absolut nimeni aici nu ne-a spus ca Moldova si Ucraina NICIODATA nu vor adera la UE. Dimpotriva, majoritatea au dat de inteles ca intr-un viitor indepartat aceasta se va realiza.

Anonim spunea...

Oleg, cu vizele. acum un an in urma Moldova CU MARE MARE greu a obtinut acoprdul de facilitare. razboul din georgia si parteneriatul estic (ca rasouns la uniunea mediteraneana) a fortat statele reticente sa accepte pt moldova mai multe chestii de care NU erau gata - si ar mai fi durat inca un an sa le obtinem (acordul ed asocciere, vize etc).

altceva e ca PE de fapt ne da multdorita decuplare de vecinii sudici - si tot nu ne place :) lasa ca peste cativa ani ne decuplam si de azerbaija... cum am scapat acum de sudici. nu poti manca totul deodata

Anonim spunea...

Oleg, nu avem nici un motiv sa fim aroganti (asta vizavi de acelasi cos cu Azr sau Blr), cu atat mai mult ca performantele noastre in cadrul PAEURM nu ne recomanda pt o pozitie intransigenta fata de EP. nu intrigi diplomatice (uneori utile) si cereri mioape pt o oferta mai bogata de la UE vor fi acelea care ne vor decupla de tarile nedorite si ne vor apropia de dezideratele noastre (presupun acele europene), ci o munca asidiua, mai putin spectaculoasa, uneori plictisitoare si de rutina, dar atat de necesara pt transformarea fundamentala a tarii (centrata pe transperency si accountability). cheia EP pt noi este individualizarea si diferentierea.