miercuri, 14 mai 2008

Ministerul de Externe de la Chişinău contraatacă. "Balonul" e pe terenul României UPDATE 13.10

DECLARAŢIE
a Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene al Republicii Moldova

Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene ia act cu îngrijorare de campania de dezinformare a populaţiei Moldovei în problema micului trafic la frontieră, desfăşurată de o serie de forţe politice. Organizatorii şi inspiratorii acestei campanii încearcă să convingă populaţia Republicii Moldova că autorităţile creează impedimente pentru semnarea Convenţiei moldo-române privind micul trafic de frontiera, că ele ridică, chipurile, în mod artificial bariere în calea liberei circulaţii a cetăţenilor Moldovei în România şi în întreaga Uniune Europeană.

Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene îşi exprimă regretul în legătură cu faptul că o problemă atît de actuală pentru cetăţenii Republicii Moldova, cum este libera circulaţie, a ajuns ostateca unor interpretări neprofesioniste şi primitive, că această problemă, care trebuie să fie soluţionată prin negocieri competente între diplomaţii României şi Moldovei, este prezentată societăţii într-o formă distorsionată şi vulgarizată.

În această situaţie, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene consideră necesar să informeze opinia publică din Moldova despre următoarele:

În primul rînd, regimul circulaţiei transfrontaliere reciproce a cetăţenilor României şi Moldovei este, desigur, un instrument de cea mai mare importanţă pentru facilitarea contactelor cetăţenilor ambelor ţări în cele mai diverse sfere, pentru stabilirea unei interacţiuni mai durabile între Moldova şi România în domeniul comerţului transfrontalier, precum şi în dezvoltarea turismului şi schimburilor culturale. În acelaşi timp, cetăţenii Moldovei sînt datori să ştie că Convenţia privind micul trafic de frontieră nu este nici pe departe un permis de liberă trecere în Uniunea Europeană, că ea nu oferă nici măcar posibilitatea de a intra fără viză în România, ci doar posibilitatea de a intra fără viză într-o zonă limitată de frontieră a României, egală, pe perimetrul ei, cu o zonă similară de partea moldovenească. În conformitate cu normele Uniunii Europene în vigoare, intrarea în această zonă de frontieră este şi ea condiţionată de primirea autorizaţiilor corespunzătoare din partea autorităţilor române.

În al doilea rînd, Republica Moldova şi-a exprimat întotdeauna disponibilitatea de a începe negocierile cu România în această problemă. De menţionat că poziţia părţii moldave s-a bazat pe dorinţa ei de a spori la maximum perimetrul zonei de frontieră, nelimitînd adîncimea ei la doar 30-50 km. Avînd în vedere teritoriul compact al Republicii Moldova, precum şi disponibilitatea exprimată permanent de diplomaţia română de a susţine Moldova în procesul de integrare europeană, autorităţile Moldovei propun ca întreg teritoriul Republicii Moldova (împreună cu Transnistria) să fie inclus în sfera de acţiune a Convenţiei privind micul trafic de frontieră.

În al treilea rînd, în textul Convenţiei privind micul trafic de frontieră este folosită noţiunea frontieră de stat moldo-română, pe cînd însăşi frontiera de stat, din păcate, nu este stabilită prin nici un document. În acest context, considerăm necesar să menţionăm că Republica Moldova şi-a exprimat întotdeauna disponibilitatea de a semna Convenţia privind micul trafic de frontieră concomitent cu Tratatul privind frontiera de stat moldo-română. Este evident că fără un tratat de frontieră discutarea competentă a tuturor problemelor care, într-un fel sau altul, au tangenţă cu regimul de trecere a frontierei de către cetăţenii Moldovei şi României, este imposibilă. Republica Moldova nu are nici un impediment pentru a încheia neîntîrziat acest document fundamental. Pe parcursul ultimilor cîţiva ani, noi am informat în repetate rînduri partea română despre poziţia noastră în această problemă. Noi sperăm sincer că şi România, în calitatea sa de membru cu drepturi depline al Uniunii Europene, nu are nici un fel de pretenţii teritoriale sau de alta natură faţă de Republica Moldova, ce i-ar limita posibilitatea să semneze tratatul respectiv, care este parte inalienabilă a unor relaţii moderne, civilizate între două state europene vecine.

Astăzi, 14 mai, delegaţia Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene al Republicii Moldova va continua negocierile la Bucureşti. Noi plecăm cu propuneri constructive şi sperăm să ajungem la o înţelegere reciprocă cu colegii noştri români.

Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene al Republicii Moldova îşi exprimă speranţa că oamenii politici responsabili din Republica Moldova îşi vor aduce contribuţia la explicarea corecta a acestei probleme, vor ajuta poporul nostru să acceadă la libertăţile europene fundamentale.


PS Până la moment mai multe formaţiuni politice de la Chişinău (AMN, PLD, PD, PSD, PNL, MAE) au cerut autorităţilor moldoveneşti să semneze Convenţia privind micul trafic de frontieră. În urmă unor acţiuni de masă, duminică, 11 mai, organizate de o formaţiune politică în mai multe raioane de la frontiera cu România s-a reuşit colectarea a aproape 6000 de semnături în susţinerea semnării acestui document.

UPDATE 11.30

Declaraţia Partidului Liberal Democrat din Moldova cu privire la
Poziţia Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării vizavi de acţiunile privind asigurarea liberei circulaţii la frontiera cu Uniunea Europeană

Partidul Liberal Democrat din Moldova a luat act cu îngrijorare de poziţia Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene al Republicii Moldova referitoare la acţiunile desfăşurate de către PLDM pentru urgentarea semnării Convenţiei privind micul trafic la frontiera cu Uniunea Europeană. În cadrul campaniei de informare şi sensibilizare a cetăţenilor, PLDM a informat exact despre beneficiile pe care le-ar putea avea aceştia de pe urma semnării Convenţiei, iar acuzaţiile MAEIE, în acest sens, sunt gratuite şi nefondate.
Limbajul agresiv şi inadecvat al Ministerului de Externe şi Integrării Europene, preluat din arsenalul partidului de guvernămînt, arată că, după epurările masive de cadre pe criterii politice, această instituţie s-a transformat într-o secţie propagandistică a partidului comuniştilor. În această metamorfoză trebuie căutate eşecurile pe care le are Republica Moldova în raporturile cu alte state, dar şi cu organismele internaţionale.
Condiţionarea semnării Convenţiei privind micul trafic la frontieră cu semnarea Tratatului de bază şi a Acordului privind delimitarea frontierei de stat cu România este irelevantă şi contraproductivă. La fel, trimiterea la inexistenţa vreunui document ce ar stabili frontiera moldo-română nu corespunde realităţii. Ţara vecină, prin declaraţia camerelor unite ale parlamentului României din 27 august 1991, a recunoscut Republica Moldova ca stat independent în hotarele administrative din cadrul fostei URSS. Ba mai mult, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene ar trebui să ştie că regimul de vize între Republica Moldova şi România reglementează trecerea cetăţenilor peste frontiera de stat moldo-română. Încheierea acordului respectiv presupune că România recunoaşte existenţa frontierei de stat comune cu Republica Moldova. Prin abordări de acest gen, MAEIE demonstrează o lipsă izbitoare de profesionalism. O altă mostră de neprofesionalism este şi propunerea Ministerului ca întreg teritoriul Republicii Moldova (împreună cu Transnistria) să fie considerat zonă de frontieră. Reglementarea acestei chestiuni este una ce ţine de competenţa Comisiei Europene, iar propunerile părţii moldoveneşti arată cel puţin ciudat. Din acest considerent, Partidul Liberal Democrat recomandă ministrului Stratan şi subalternilor săi să citească atent documentele comunitare pentru a nu pune cetăţenii Republicii Moldova în situaţii jenante.
Poziţia Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene faţă de campania iniţiată de PLDM pentru urgentarea semnării Convenţiei privind micul trafic la frontieră arătă cît se poate de clar că această instituţie nu înţelege care îi sunt funcţiile şi ce are de făcut. Priorităţile de integrare europeană şi de îmbunătăţire a relaţiilor cu vecinii, declarate de guvernare, cer multă competenţă şi efort. Iată de ce este important ca MAEIE să fie preocupat de realizarea atribuţiilor ce îi revin prin lege, iar calificativele pentru acţiunile partidelor de opoziţie să le lase pe seama cetăţenilor.

Partidul Liberal Democrat din Moldova

UPDATE 12.10

Ultima ora!
Comunicat de presa al AMN!
In legatura cu recentul comunicat de presa al Ministerului Afacerilor Externe si Integrarii Europene al RM, dar nu numai, liderul Aliantei "Moldova Noastra" a decis sa faca astazi o vizita inopinata la Guvern, petnru a-l lamuri in problema, pe care acesta o creeaza tergiversand semnarea Conventiei privind micul trafic la frontiera de pe Prut!



Expuneţi-vă părerea despre acest material la secţiunea "comentarii"!

5 comentarii:

Anonim spunea...

subiectul abolirii vizelor romanesti pentru basarabeni este un calut pe care merita sa pariezi in cursa electorala, pentru ca ar aduce dividende serioase. uite cum au sarit toti politicienii pe el :)

Oleg Cristal spunea...

De acord 100%

Anonim spunea...

Da oricum Declaratia MAEIE este cel putin OBRAZNICA, IMPERTINENTA...

Mircea spunea...

Gresesti Oleg, Romania, POARE nu-i OBLIGATA, sa incheie acest acord cu Chisinaul, asa ca "balonul" e tot in curtea RM. Aici nu-i piata, sa poata negocia Voronin cu Romania, poate doar accepta sau refuza conditiile puse de Romania.

Oleg Cristal spunea...

Chiar şi documentele care atestă capitularea unor state se negociază. Convenţia respectivă la fel poate fi negociată. Deşi nu cred în reuşita ideii Chişinăului. Se negociază altceva.