Am fost solicitat de Agenţia Infotag sa prezint, pe scurt, câteva păreri despre Parteneriatul Estic, daca e pozitiv sau negativ pentru noi. Mai jos prezint raspunsul dat.
Conceptia Parteneriatului Estic are atat elemente pozitive, cat si negative pentru R. Moldova. Partea negativa e ca acest proiect nu prevede acordarea unei perspective clare de aderare la Uniunea Europeana pentru cele 6 state din estul Europei (Moldova, Ucraina, Belarus, Georgia, Armenia si Azerbaidjan) asupra careia insista Chisinaul, dar si Kievul. Nu este un lucru tocmai fericit faptul ca suntem inclusi in acelasi "pachet" cu statele din Caucaz, in special Azerbaidjan si Armenia, dar si alaturi de Belarus. R. Moldova si Ucraina sunt mult avansate pe calea integrarii europene in raport cu Azerbaidjan si Armenia, dar si fata de Georgia, iar Belarus nici nu-si propune drept scop aderarea la UE. Cu toate acestea, Bruxelles-ul vorbeste despre relatii personalizate cu statele care vor face parte din Parteneriatul Estic, astfel ca fiecare sa poata lua de la acest proiect "ce doreste si cat poate".
Proiectul are un sir de atuuri, de care Moldova ar trebui sa beneficieze. Mai intai de toate, lansarea Parteneriatului Estic, preconizata in primavara curenta, va cataliza procesul de negocieri privind noul cadru juridic dinte RM si UE. Avem sanse ca in mai putin de doi ani sa semnam un Acord de Asociere cu UE, desi, cel mai probabil, fara o perspectiva de aderare la UE. Gratie Parteneriatului Estic, Moldova are siguranta ca intr-o perspectiva medie sau indepartata va avea un Acord de Liber schimb aprofundat si coprehensibil cu UE, un regim de vize si mai facilitar sau chiar abolirea acestuia. In felul acesta, Moldova va avea acces practic la toate cele 4 libertati care stau la baza UE: libertatea de deplasare a marfurilor, a capitalului, serviciilor si persoanelor. La fel, in cadrul Parteneriatului Estic vom putea beneficia de diferite proiecte finantate de UE, inclusiv ce tin de infrastructura, securitate energetica, educatie etc. Cat priveste bugetul Parteneriatului Estic pentru 2009-2013, estimat (nu si aprobat) la 350 mil. Euro, consider ca este unul mic, in special in conditiile in care statele din regiune sunt afectate grav de criza economica mondiala. Totusi, trebuie de remarcat faptul ca acestea nu sunt unicii bani pe care UE ii acorda statelor est-europene pentru perioada respectiva, deoarece mai exista si bugetul actual pentru Politica Europeana de Vecinatate. Deocamdata nu exista un consens in sanul UE la capitolul finantare a Parteneriatului Estic. Sperantele noastre sunt ca sa existe un buget separat si acesta sa fie cat mai mare, desi situatia este complicata si de faptul ca sunt necesare modificari in Bugetul UE aprobat deja pe perioada respectiva.
Expuneţi-vă părerea despre acest material la secţiunea "comentarii"!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
5 comentarii:
Oleg, hai sa fim seriosi. Da-o naibii de treaba daca Armenia, Azerbaijan si Georgia sunt in Estul Europei. Sunt in Caucaz, Asia, dupa cum ai si mentionat mai jos. Nu sunt state europene nici georgrafic, dar nici ca valori culturale, dupa cum confirma mai multi straini care le-au vizitat.
e vorba de Estul Europei politice, Estul UE si nu gel geografic.
de altfel, si geografic, este discutabil unde se afla Armenia, Azerbaidjan si Georgia. Unii le trateaza ca state europene. Vezi aici lista statelor europene
http://www.worldatlas.com/webimage/countrys/europe/am.htm
Oleg,
noi si acum facem parte din PEV impreuna cu Armenia, Georgia etc, dar si Maroc, Tunis etc. deci Parteneriatul Estic NU NE PUNE in acelasi cos cu caucazul de sud, ci ne pastreaza in acelsi cos cu Caucazul, dar ne scoate din acelsi cos cu Marocul :) deci pt Moldova NU este in nici un caz un regres. nici macar simbolic.
acum de 350 milioane. nu e vorba de bugetul PE, ci de faptul ca Comisia a propus ca bugetul actual pentru vecini sub ENPI sa fie marit cu 350 miliuoane pentru est. Suma totala a asistentei UE pentru vecini e 12 miliarde euro 2007-2013. cca 4 miliarde pentru partenerii din est. deci intr-adevar 350 nu este mult, dar NU asta este suma asistentei. ea mai degraba denota o marire a asistentei cu vreo 10-15%. in post ai dreptate cand scrii tehnic ca 350 sunt doar 350, dar tre sa ne dam seama ca adevaratele fondurti de asistenta sunt MULT mai mari.
Nicu, nu vad unde sunt contradictorii mesajele noastre :) Chiar daca suntem in PEV, proxemitatea statelor din vecinatatea estica a UE fata de aceasta comunitate este diferita si nu e vorba doar de criteriul geografic. Si tu scriai ca Ucraina si Moldova sunt privite ca lideri ai vecinatatii estice in ce priveste apropierea de UE. Anume din acest considerent nu pot sa fiu incantat de faptul ca suntem tintiti iarasi intr-un pachet de state destul de eterogene din punct de vedere al perspectivei europene. Or, Parteneriatul Estic este parte a PEV asa ca pornind de la aceasta putem spune ca nu suntem decupati nici de vecinii UE din Sud. Totusi, cred ca RM trebuie sa beneficieze de posibilitatile pe care le ofera PE pentru a accelera apropierea noastra de UE. Si Ucraina nu este incantata de PE, iar motivul il stii foarte bine - lipsa unei perspective de aderare la UE.
Cat priveste bugetul, am spus ca cele 350 de mil. euro sunt doar o suplimentare a actualului guget PEV pentru statele din Estul Europei. Chiar daca mai sunt si cele cateva miliarde de euro preconizate pentru aceste 6 state din PEV, totusi, suplinirea cu 350 de mil. de euro mi se pare mizerabila, in conditiile in care UE promite Sectorului Gaza circa un miliard de euro in viitorul apropiat. Oare doar atata costa PE?
Trimiteți un comentariu